Jak nie oślepnąć, patrząc w słońce? – abstrakcyjne przetwarzanie obrazu w Windows Phone

9 sierpnia 2013


Tutorial do zdjęcia: „an afternoon sunlight over a baroque church in mazovian small town” (z cyklu „abscapes”)

Autor: Wojtek Papaj

OS: Windows Phone

Aplikacje: Photo Shader, Decim8, MultiExpose, SuperPhoto, Pictomaphone, Fantasia Painter, Thumba Cam


Do Rawy Mazowieckiej dotarłem około siódmej wieczorem. Lipiec, więc jeszcze całkiem jasno, ale zachodni nieboskłon zalany był światłem słonecznym. Bryła kościoła parafialnego – typowa barokowa fasada połączona przysadzistą, choć zgrabną dzwonnicą z gmachem dawnego kolegium jezuickiego. Za nią ostre światło wieczornego słońca, na pierwszym planie – ciasna przestrzeń małego miasteczka: ulica, przechodnie, jakiś parking, drzewka, słupy i słupki; pstryknąłem kilka razy, nie ruszając się z miejsca, a jedynie zmieniając wartości ekspozycji.

Później uznałem, że najciekawsze możliwości stwarza to ujęcie – z konturami świątyni zanikającymi w rozświetlonym (purysta powiedziałby „prześwietlonym”) tle:

  1. Pierwszy krok obróbki to konwersja do B&W – użyłem narzędzia „tone” aplikacji Photo Shader, zwiększając jednocześnie „soczystość” obrazu przy użyciu funkcji „soften”:

  1. Czarno-biały obraz poddaję następnie obróbce w dwojaki sposób:
    a) po pierwsze, w tej samej aplikacji Photo Shader używam narzędzia „lines” (obniżając istotnie wartość „distance” – suwak w lewo):

b) po drugie, otwieram czarno-białą wersję oryginału w aplikacji Decim8 (efekt „Precog1” – aplikacja działa w  trybie „random”, więc można używać danego efektu aż do uzyskania zadowalających skutków):

  1. Obydwa nowo powstałe obrazy zostaną połączone w aplikacji MultiExpose – najpierw „kreseczki”, czyli obraz 2.a) – uwaga! w tej aplikacji kolejność jest ważna i wpływa na efekt końcowy!; potem zaś 2.b); łączenia dokonujemy w trybie MaxSaturation:

  1. Kolejny krok to aplikacja SuperPhoto:
    a) obraz powstały w p. 3. przetwarzam z użyciem filtra „polygonal” (intensywność średnia lub wysoka):

picture (2)
b) następnie raz jeszcze ten sam obraz otwieram z użyciem filtra „sketch fade” (intensywność średnia lub wysoka):

  1. I znów dwa powstałe obrazy połączymy w aplikacji MultiExpose – tym razem w trybie AverageColor:

  1. Moim ulubionym narzędziem platformy Windows Phone do korekty kolorów i kontrastu (oczywiście nie tylko!) jest aplikacja Pictomaphone; użyłem jej właśnie tutaj:

  1. Ostatnie kroki to już kosmetyka – poprawiam kolorystykę przy pomocy aplikacji Fantasia Painter (np. jednym ze stylów „vintage”) i używam jednego z „filmów” aplikacji Thumba Cam (np. „vignette”):

Et voila!

Oczywiście sam proces nie przebiega tak gładko – są próby, błędy i… wersje alternatywne. Oto dwie z nich:

Jeden komentarz

  1. goh. napisał(a):

    ech, różowa wersja też fajna!:)))

Zostaw komentarz

MENU: